Pakiet Mobilności 2025 – Nowe regulacje i ich wpływ na transport drogowy
Pakiet Mobilności to zestaw przepisów Unii Europejskiej, który wszedł w życie w 2020 roku, mający na celu uregulowanie zasad transportu drogowego. Jego głównym zadaniem jest poprawa warunków pracy kierowców, zapewnienie uczciwej konkurencji w sektorze transportu oraz walka z nieuczciwymi praktykami. W 2025 roku wprowadzono kolejne zmiany, które mają istotny wpływ na branżę transportową.
Kluczowe zmiany w 2025 roku
Nowe stawki minimalne w krajach UE
Od 2025 roku w Niemczech stawka minimalna dla kierowców wynosi 12,82 euro za godzinę. To oznacza, że polscy przewoźnicy wykonujący przewozy na terenie Niemiec muszą dostosować wynagrodzenie swoich kierowców do tej stawki, uwzględniając wszystkie składniki płacowe, takie jak wynagrodzenie zasadnicze, premie, dodatki funkcyjne, wynagrodzenie za dyżury oraz nadgodziny.
2. Obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie
Kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe muszą wracać do swojej bazy lub miejsca zamieszkania co najmniej co 4 tygodnie. Pracodawcy są zobowiązani do dokumentowania tych powrotów oraz zapewnienia odpowiednich warunków odpoczynku dla kierowców.
3. Ograniczenie odpoczynku w kabinie
Regularny tygodniowy odpoczynek (min. 45 godzin) nie może być odbywany w kabinie pojazdu. Pracodawca musi zapewnić kierowcy odpowiednie warunki do odpoczynku, takie jak nocleg w hotelu lub innym odpowiednim miejscu.
4. Nowe zasady dotyczące tachografów
Od sierpnia 2025 roku wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe muszą być wyposażone w tachografy nowej generacji. Urządzenia te będą rejestrować m.in. momenty przekraczania granic i czas pracy kierowcy, co pozwoli na dokładniejsze monitorowanie przepisów.
5. Digitalizacja dokumentacji przewozowej
Wszystkie państwa członkowskie UE będą zobowiązane do umożliwienia stosowania elektronicznego listu przewozowego (e-CMR). Przewoźnicy będą musieli korzystać z systemów elektronicznych przy kontaktach z organami kontrolnymi, co ma przyczynić się do usprawnienia kontroli i zwiększenia przejrzystości.
Jakie zmiany w rozliczaniu kierowców wprowadza Pakiet Mobilności?
Pakiet Mobilności wprowadza zmiany w zakresie zasad delegowania kierowców i rozliczania ich czasu pracy. Przepisy dotyczą wszystkich firm objętych rozporządzeniem 561/2006 oraz delegujących kierowców do innych krajów UE w ramach przewozów kabotażowych oraz cross-trade. Do tej pory przepisy dotyczące dostępu do rynku transportowego nie obejmowały firm realizujących międzynarodowe przewozy towarów za pomocą pojazdów o DMC do 3,5 tony.
Wprowadzenie nowych przepisów oznacza dla przewoźników konieczność dostosowania swoich procedur do zmieniających się regulacji. Wzrosną obowiązki związane z analizą danych i ewentualnych naruszeń, a pracodawca będzie musiał rozliczać czas pracy kierowców na podstawie danych z tachografu, a nie jak do tej pory, z kontrolbuchów rozpisanych przez kierowców. Konieczność ewidencjonowania czasu jazdy, odpoczynków i przerw, a także dyżurów, tak jak w przypadku kierowców ciężarówek, będzie wymagała od firm transportowych dodatkowych nakładów pracy i inwestycji w odpowiednie oprogramowanie.
Podsumowanie
Pakiet Mobilności wprowadza istotne zmiany w branży transportowej, które mają na celu poprawę warunków pracy kierowców oraz zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku. Przewoźnicy muszą dostosować swoje procedury do nowych regulacji, aby uniknąć potencjalnych sankcji i zapewnić zgodność z przepisami. Warto zainwestować w odpowiednie szkolenia dla pracowników oraz systemy informatyczne wspierające rozliczanie czasu pracy kierowców i dokumentowanie przewozów.